Vi valde att dela gruppen och arbetade med mål inom vårt valda ämne (träd).
Vi diskuterade hur kursplanen och läroplanerna kan tolkas och hur dessa kan brytas ner till utvärderingsbara mål. Johan Lidberg (Betyg och bedömning, 2010-03-01) lyfter fram att elev och undervisning går hand i hand. Vidare menar han att en formativ bedömning är att föredra framför en summativ eftersom eleverna då ses som aktiva i sin bedömning och detta leder då, enligt Lidberg, till att även läraren måste reflektera över samt eventuellt förändra sin undervisning. Alltså ska bedömning ses ur två perspektiv, både från elevens kunskaper och lärarens undervisning. Andersson (2008) lyfter att undervisningen och lärandet skall utgå från elevens kunnande och erfarenheter.
Vi koncentrerade oss på mål i kursplanen, i detta fall biologi, som vi skulle kunna använda oss av inom vårt valda ämne, träd.
· ”Känna igen och namnge några vanliga förekommande växter, djur och andra organismer i närmiljön samt känna till deras krav på livsmiljö.”
Vi i gruppen diskuterade att det fanns olika sätt att se hur eleverna kunde visa på vad de har lärt sig och hur. Genom att använda sig av olika formuleringar på eleverna har en förståelse.
Några förslag vi hade hur eleverna får möjligheten att visa att de kan;
· Att avbilda träd
· Muntlig beskrivning och identifiering av ett träd
· Kunna urskilja en art i naturen
Vi diskuterade att kriteriefrågor är ett bra hjälpmedel för att kunna se vart eleven befinner sig och hur de har utvecklats under lektionen. Anna-Stina Ahlrik tar upp detta på dagens föreläsning (2010-03-01).
Vi i gruppen diskuterade att det fanns olika sätt att se hur eleverna kunde visa på vad de har lärt sig och hur. Genom att använda sig av olika formuleringar på eleverna har en förståelse.
Några förslag vi hade hur eleverna får möjligheten att visa att de kan;
· Att avbilda träd
· Muntlig beskrivning och identifiering av ett träd
· Kunna urskilja en art i naturen
Vi diskuterade att kriteriefrågor är ett bra hjälpmedel för att kunna se vart eleven befinner sig och hur de har utvecklats under lektionen. Anna-Stina Ahlrik tar upp detta på dagens föreläsning (2010-03-01).
De förslag på kritieriefrågor vi kom fram till under seminariet var;
Vad är det för skillnad mellan en gran och en björk?
Vad har trädet för funktion för fotosyntesen?
Hur uppkommer nya träd?
Vi var överens om att det är svårt bryta ner mål från kursplanen samt läroplanerna till konkreta mål samt att göra dem möjliga att utvärdera. Det var ett givande seminarium där vi fick möjligheten att diskutera olika alternativ. Under seminariet kände hela gruppen att det hade varit bra att använda sig av den mall som Anna-Stina Ahlrik hade på föreläsningen för att lättare veta hur man kan tänka och bryta ner och forma mål.
Vad är det för skillnad mellan en gran och en björk?
Vad har trädet för funktion för fotosyntesen?
Hur uppkommer nya träd?
Vi var överens om att det är svårt bryta ner mål från kursplanen samt läroplanerna till konkreta mål samt att göra dem möjliga att utvärdera. Det var ett givande seminarium där vi fick möjligheten att diskutera olika alternativ. Under seminariet kände hela gruppen att det hade varit bra att använda sig av den mall som Anna-Stina Ahlrik hade på föreläsningen för att lättare veta hur man kan tänka och bryta ner och forma mål.
Malin, Wictoria, Lotta, Evelina
Jag har en fundering över er andra fråga här ovan.Hur tänker ni när ni skriver; Vad har trädet för funktion för fotosyntesen? Kan det vara tvärtom också?
SvaraRadera