tisdag 23 mars 2010

Intervju om Träd

( Bild tagen av Wictoria Carlsson)
Jag har idag (22 mars 2010) genomfört intervjun om trädets användning och funktion, i år 2 med 16 elever. Använde mig av tavlan för att göra en tankekarta tillsammans med eleverna. Eleverna hade många bra idéer vad man kan andvända trädet till, hur gammalt ett träd kan bli och vad som händer med löven på hösten. Jag anser att detta var ett bra sätt att se elevernas erfarenheter och tankar om träd och det var även en inspiration till mej som lärare att se att eleverna ville veta mer om träd. Tillvägagångssättet anser jag även är bra för mig som student att stå inför grupp och prata samt att föra olika diskussioner med elever. Varje elev har sitt sätt att lära men genom att diskutera tillsammans har eleven möjlighet att skapa sig en relation och ta tills sig av kamraternas kunskaper samt att upptäcka gruppens resurser för att vidga allas tankar (Elfström, Nilsson, Sterner & Wehner-Godée, 2008).
Det som kom upp på tankekartan var många exempelvis: papperstillverkning, träleksaker, byggmaterial, djur som bor i träd, energi i form av värme (ved), årsringarna och varför träden tappar sina löv, lönnsirap och många fler tankar som vi spånade vidare på.

Vi pratade om varför löven på träden är gröna och det kom många förslag ”det var för att det var sommar och varmt”. En av eleverna nämnde att vattnet var varmt och att rötterna tog upp vattnet som sedan transporterades till löven. Här reflekterade jag över mitt eget lärande under denna resa med träd att denna elev förklarade fotosyntesen utifrån sin erfarenhet och med sina ord. Jag kände att genom ämnesteorin och mitt lärande kunde jag hitta svaren på elevens tankar och kunde förstå elevens beskrivning. Denna elev hade även en teori om varför träden tappar sina löv, ”på vintern blir det kalt och då drar trädet tillbaka varmvattnet från löven som blir bruna och ramlar av”. Här medar han ju att trädet drar tillbaka klorofyllet som näring för att överleva vintern, åter igen en reflektion på mitt lärande i ämnesteorin om träd.

Detta var ett bra lärande tillfälle för mig och eleverna att tillsammans få delge tankar om trädes användning och funktion. // Wictoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar