fredag 7 maj 2010

Tekniken i förskolan

På förskolan kan mycket av det vardagliga materialet användas till ett tekniktänkande. Under ett besök på min fältstudie diskuterade vi vad teknik kan var och kom fram till att även klossar, kappastavar kan vara teknik samt att en låda med skruvar, spikar och brödrostar är tekning. Att använda sig av kapplastavar för att exempelvis bygga ett så högt torn som möjligt kan vara en teknik bara i det, detta tar Ginner och Mattsson (1996) ett exempel på när elever få använda sig av pappersrullar för att bygga ett torn. Författarna lyfter även att teknikundervisningen skall ge eleverna en tilltro till sin förmåga att finna en lösning på ett tekniskt problem. Detta anser jag att man även skall arbeta med i förskolan, det är viktigt att barnen får en tilltro till sig själva för att våga utforska tekniken och naturens möjligheter. Barnen arbetar även med ett material som består av magneter, Geomag, med detta material bygger barnen olika konstruktioner och kan på så viss få kopplingen till tekniken. De minsta barnen använder ett material som kallas ”plus plus”, materialet är till för att träna att bygga ihop olika konstruktionen men arbetet med detta material tränar även barnens finmotorik samt att färgerna kommer med på ett hörn.


Läroplanen för förskolan lyfter att förskolan skall erbjuda barnen en miljö som stimulerar och utmanar samt lockat till aktivitet. Förskolan skall även utveckla barnen till att kommunicera om olika områden samt lärandet till såsom att forma, konstruera och dra nytta av olika material och teknik. Lpfö98 skall förskolan sträva efter att varje barn i utveckling och lärande ”utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker”.

Slutligen vill jag lyfta fram att tekniken som ett ämne som är roligt och intressant del i förskolan och kan tillämpas på många olika sätt både inomhus och utomhus för att utveckla en nyfikenhet hos barnen. Jag anser även att det är viktigt att vi benämner vad som kan vara teknik och der det ur olika perspektiv exempelvis vardagstekniken som kan var att bytta en lampa till med den avancerade tekniken.

Referenser:
Ginner, T & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Lärarförbundet. (2006). Lärarens handbok. Solna: Lärarförbundet
//Wictoria

2 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig om att teknik är ett roligt ämne och att det borde lyftas fram mer både i förskolan och skolan. Teknik är ett ämnen som pedagogen borde benämna mer för barnen för att de skall förstå att det finns omkring dem i vardagen. På så sätt tror jag också att man tar bort stämpeln av att teknik är tråkig och svår att förstå. Men som pedagog är det nog viktigt att man har ett positivt förhållningssätt till teknik. Tänker man efter så innehåller det mesta i vår vardag någon form av teknik på ett eller annat sätt, det gäller bara att synliggöra det för barnen.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med er båda om att tekniken borde tas till vara på och att pedagogerna framhåller den för barnen och eleverna :) Mm håller oxå med vikten av att man som pedgog måste ha en positiv attityd till tekniken. viktigt att synliggöra tekniken för våra barn och elever!

    SvaraRadera