tisdag 16 februari 2010

Fotosyntes


Idag har vi tillsammans läst in oss på fotosyntesen. Vi har tyckt det var positivt att sitta tillsamman då vi har kunnat delge och tagit till oss varandras kunskaper och förståelse.

Fotosyntes

Processen
En av de viktigaste processerna på jorden är fotosyntesen! Själva processen sker i steg och är komplicerad och sker i alla gröna växter. Det är ett cirkulärt kretslopp. De komponenter som är förutsättningen till fotosyntesen är koldioxid, vatten och energi (solen). I processen tar växterna upp koldioxid i vår luft och släpper tillbaka syre. Syret är ett överskott. Växtens process är att den sparar kolet tillsammans med solenergin och vattnet som bildar glukos/socker vilket är växtens näring (lagrad solenergi).

Växter tar upp koldioxid och släpper ut syre. Djur och människor tar upp syre och släpper ut koldioxid. Detta är det cirkulära kretsloppet enligt oss.

Det är viktigt att rötter, stam och grenar överlever vintern därför fälls löven. Trädets ”mat” är socker vilket sker i bladet. Klorofyllet kan med solljus omvandla koldioxid och vatten till socker vilket kallas för fotosyntes.


Klorofyll - Varför ändrar bladen färg och faller av?
På hösten suger trädets stam upp klorofyll och näring från bladen. Detta gör att bladen skiftar färg i takt med att klorofyllet och näringen minskar. Till slut släpper bladet och faller till marken. Man kan säga att trädet går i ide. För att öka förståelsen kan man använda sig av tankemönster som Ahlrik (20100207) förespråkar i ett didaktiskt perspektiv. Vårt tankemönster beträffande att trädet vilar på vintern och sparar sin energi kan överföras till när björnen går i ide.

Under dagens läsning har det uppkommit flera frågeställningar som vi kommer att ställa vid nästa handledning.

Referenser:
Klinting, L. (1990). Första trädboken. Stockholm: Rabén & Sjögren Bokförlag.
Sacher, R. (1980). Den förvandlade skogen. Malmö: Berghs Förlag AB.
Ahlrik, A-S. [2010-02-07]. Muntlig kommunikation. Hösgskolan Skövde.



Vid nästa tillfälle planera vi att fördjupa oss inom
BIOLOGISKA TERMER och TRÄDES UPPBYGGNAD


// Malin, Lotta, Wictoria, Evelina

4 kommentarer:

  1. Jag tror också att ni kommer att få ett intressant arbete där ni kommer att få en förståelse för livets förutsättningar och era kunskaper kommer att knyta an till allt från jordens största organismer (Mammutträden och Redwoodträden i Kalifonien till de allra minsta gröna växterna. Lycka till, det skall bli spännande att få följa ert kunskapande.

    SvaraRadera
  2. Jag läste på www.naturskolan.lund.se/GronFlagg/skolor/Genarp/06-07/projekt.html (hämtad 2010-02-26) om hur man på ett enkelt sätt kan försklara fotosyntesen för barn. Författaren menar att man kan likna bladen vid ett kök och i köket arbetar kocken Klorofyll, spisen är solen och råvarorna är vatten samt luft (koldioxid). Maträtten han lagar blir socker, och syre bildas som rest.Kocken klorofyll är förutsättningen för allt liv på vår jord och vi andas det syre som blir över i köket. På hösten stänger köket.

    SvaraRadera
  3. Jag har lovat er en sång om just Kalle klorofyll. Jag har den på min dator och jag skickar den till er via FC.

    SvaraRadera
  4. Fotosyntesen är verkligen fantastisk, bara tänk hur den omvandlar koldioxiden som vi andas ut till syre som vi behöver för att leva.

    Jag tycker det verkar som om kocken klorofyll är ett mycket bra sätt att förklara fotosyntesen för barn.

    SvaraRadera