Artikel: Yoon, Jiyoon; Onchwari, Jacueline Ariri (2006). Teaching Young Children Science: Three Key Points
Vi har läst ovan nämnda artikel där författarna lyfter fram tre utgångspunkter i undervisningen i det naturvetenskapliga ämnet, vilka är;
Lämpliga metoder för utveckling (DAP)
Lämpliga metoder för utveckling innebär att pedagogen är medveten om hur barn utvecklas och lär sig, barns individuella skillnader samt hur de påverkas av det sociokulturella sammanhang de växer upp i.
5 E:s instruktionsmodell
De fem faserna är engagera, utforska, förklara, elaborera och utvärdera. Det författaren redogör för beträffande instruktionsmodellen är att pedagogen ska ta tillvara på barns medfödda nyfikenhet, lära sig om naturen samt utveckla deras förmåga att problematisera.
Ifrågasättande
Ifrågasättandet är ett steg i att vägleda barnen i deras nyfikenhet och vetgirighet för att stimulera lärandeprocessen. Vi tolkar det som författarna menar att det centrala ligger i att barnen själva ska hitta svar på sina frågor. Vi anser utifrån artikeln att vägen till målet (läroprocessen) är viktigare än själva målet.
Vi har valt att göra en tankekarta kring artikelns mest centrala delar utifrån barns lärande i det naturvetenskapliga ämnet. Tankekartan var ett sätt att strukturera samt synliggöra alla i gruppens tankar och en metod till vår egen lärandeprocess, vi lär av varandra.
Vi har läst ovan nämnda artikel där författarna lyfter fram tre utgångspunkter i undervisningen i det naturvetenskapliga ämnet, vilka är;
Lämpliga metoder för utveckling (DAP)
Lämpliga metoder för utveckling innebär att pedagogen är medveten om hur barn utvecklas och lär sig, barns individuella skillnader samt hur de påverkas av det sociokulturella sammanhang de växer upp i.
5 E:s instruktionsmodell
De fem faserna är engagera, utforska, förklara, elaborera och utvärdera. Det författaren redogör för beträffande instruktionsmodellen är att pedagogen ska ta tillvara på barns medfödda nyfikenhet, lära sig om naturen samt utveckla deras förmåga att problematisera.
Ifrågasättande
Ifrågasättandet är ett steg i att vägleda barnen i deras nyfikenhet och vetgirighet för att stimulera lärandeprocessen. Vi tolkar det som författarna menar att det centrala ligger i att barnen själva ska hitta svar på sina frågor. Vi anser utifrån artikeln att vägen till målet (läroprocessen) är viktigare än själva målet.
Vi har valt att göra en tankekarta kring artikelns mest centrala delar utifrån barns lärande i det naturvetenskapliga ämnet. Tankekartan var ett sätt att strukturera samt synliggöra alla i gruppens tankar och en metod till vår egen lärandeprocess, vi lär av varandra.
Vi anser att artikeln var relevant till dagens sätt att se på undervisning och barns sätt att lära. Den går i linje med dagens pedagogik som vi lär i vår utbildning. Det var inget ”nytt” eller utmanande som fick oss att ifrågasätta och problematisera våra tankar. Däremot ställer vi oss frågan om det ser ut så här i verksamheten? Vi kan till viss del urskilja att yttre omständigheter kan göra att tanken finns men det fungerar inte i praktiken, exempel på detta kan vara stora barngrupper, fastställda rutiner och samhällets komplexitet. Kan det vara så att verksamheternas pedagoger har svårt att se möjligheter utanför de traditionella ramarna.
// Wictoria, Lotta, Evelina och Malin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar