fredag 9 april 2010

Ämnesteori - papper

Pappershistoria och dess tillverkning.
För nästan 2 000 år sedan uppfanns pappret i Kina, exempel på basmaterial som användes vid tillverkning var bark, bast, tyg och trasiga fiskenät som sedan finfördelades och vatten tillsattes. Denna teknik spreds i Asien av buddistmunkar och sedan vidare mot Europa. I början tillverkades pappret för hand och ett i taget. De första pappersbruken grundades på 1200-talet i Spanien och Italien och 1520 fick Sverige sitt första pappersbruk och här användes linne, hampa, lump (slitna textilier) och trasiga kläder som basmaterial. Bristen på lump tvingade pappersbruken att experimentera med andra material som t.ex. grönalger, löv, halm och potatis, detta gav dock inget bra resultat och experimenterandet gick vidare med trämassa. Här blev resultatet lyckat och i mitten av 1800-talet övergick hela tillverkningen från lump till trämassa. Genom detta material utvecklas pappersbruken genom att tillverkningen genomgår en teknisk utveckling i form av pappersmaskiner.
I Sverige fanns 35 pappersbruk 1886 med sammanlagt 2 878 anställda, detta jämfört med idag då hela 36 000 arbetare är fördelade över 46 pappersbruk, detta varav femton bruk använder returpapper som ett alternativ till basmaterial. ”År 2004 tillverkades cirka 12 miljoner ton papper i Sverige” (http://www.tumbabruksmuseum.se/pdf/papperet.pdf).
För att det ska vara lönsamt att avverka trädet för papperstilverkning bör trädet vara cirka 60-70 år och varje träd ger cirka 60 kg pappersmassa. I Sverige använder varje vuxen människa cirka 250-300 kg papper årligen, detta innebär att varje person konsumerar 4-5 stora träd varje år.
Källförteckning
Ahlrik, A-S. Temahäfte: Papperstillverkning. Högskolan i Skövde.
Tumba Bruksmuseum. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.tumbabruksmuseum.se/pdf/papperet.pdf. [2010-04-09].
// Evelina och Wictoria

1 kommentar:

  1. Det må jag säga historia kan verkligen vara intressant. Och jag kan tänka mig att det går att genomföra intressanta diskussioner med barnen om papper och vad man använde när det inte fanns papper.

    Tänk vad engagerade barnen skulle kunna bli om man som lärare hade små exempel bitar av vad som användes innan papperet då de har lättare att lära och ta till sig saker genom att undersöka och observera som Elfström och Godée (2008)hävdar är en nödvändighet för att förstå.

    Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera