Besöket på Balthazar var enormt rolig och inspirerande, vi fann många möjligheter att utvecklande undervisning samt att väcka barn och elevers intresse för teknik och vetenskap i skolan och förskolan. Genom att knyta an till den traditionella undervisningen om olika teman kan Science Centers vara ett bra hjälpmedel för barnen att få arbeta praktiskt och få en större förståelse för det teoretiska som har arbetats med i skolan. På så vis kan barnen få en upplevelse genom att använda hela kroppen och få en bredare kunskapsbas. Under ett besök på Science Centers får även barnen möjlighet att träna samarbetsförmågan genom att tillsammans lösa olika problem samt att föra olika dialoger om ur de har kommit fram till de olika lösningarna. Lpfö 98 synliggör vikten i att barnen på förskolan får möjlighet att ”utveckla sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge utryck för sina uppfattningar” och att ”utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och teknik”.
Att använda sin näsa för att kunna känna en doft ar bra. hur skulle daet vara om man inte kände någon doft? (luktsinnet)
Under dagen var vi med under flera rundvandringar med grupper som hade en variation mellan åldrarna, från förskolan till skolan. Vi fick även möjlighet att prova på olika experiment och använda våra idéer och tankar för att på ett bra sätt lösa olika problemlösningar. Den första gruppen hade arbetat med hjärtat under en tid och fick en genomgång på hur blodet transporterades igenom hjärtan, en bra avslutning på ett tema arbete.
Sedan kom det äldre elever som visningen var mer inriktad på matematiken, de fick mötta en pirat som hade blivit lämnad på en ö med en skatt som hon skulle vakta. Piraten hade även fått ett medlande av kapten om hon klarade att öppna den skulle hon få halva skatten. Eleverna fick hjälpa till att lösa olika matematiska problem för att komma fram till den kod som skulle låsa upp låset på kistan. Eleverna var intresserade och delaktiga för att kunna ”knäcka” koden. Kistan innehöll olika matematiska problem i form av spel som eleverna sedan två och två fick lösa. Lpo94 synliggör att skolan ansvarar att varje elev efter genomförd grundskolan skall ”behärska grundläggande matematiskt tänkande och kan tillämpa det i vardagslivet”.
Under dagen var vi med under flera rundvandringar med grupper som hade en variation mellan åldrarna, från förskolan till skolan. Vi fick även möjlighet att prova på olika experiment och använda våra idéer och tankar för att på ett bra sätt lösa olika problemlösningar. Den första gruppen hade arbetat med hjärtat under en tid och fick en genomgång på hur blodet transporterades igenom hjärtan, en bra avslutning på ett tema arbete.
Sedan kom det äldre elever som visningen var mer inriktad på matematiken, de fick mötta en pirat som hade blivit lämnad på en ö med en skatt som hon skulle vakta. Piraten hade även fått ett medlande av kapten om hon klarade att öppna den skulle hon få halva skatten. Eleverna fick hjälpa till att lösa olika matematiska problem för att komma fram till den kod som skulle låsa upp låset på kistan. Eleverna var intresserade och delaktiga för att kunna ”knäcka” koden. Kistan innehöll olika matematiska problem i form av spel som eleverna sedan två och två fick lösa. Lpo94 synliggör att skolan ansvarar att varje elev efter genomförd grundskolan skall ”behärska grundläggande matematiskt tänkande och kan tillämpa det i vardagslivet”.
Genom samtal på eftermiddagen med pedagogerna som arbetade på Balthazar, diskuterades att Science Centers är mer som ett komplement till lärandet och inte ett koncept, att det används för att komplettera den undervisningen som sker i vardagen. De berättade att det fanns flera temalådor att låna om man ville ta med experiment till förskolan eller skolan och arbeta med under en längre tid. Lådorna är välutvecklade och skapar en nyfikenhet att vilja veta mer samt att lådorna ger barnen möjlighet att använda sitt eget tänkande.
//Wictoria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar