Tack för en trevlig förmiddag ute i skolgen.
Skogen har många möjligheter att utveckla förskolebarn, som skolbarn (elever) men inte minst lärare och pedagoger. Att ta vara på den natur vi har kan leda till ett nytt lärande som man inte får i klassrummet eller inne på förskolan. I naturen får barn, som vuxen använda alla sina sinnen samt kroppen och naturen ger även möjlighet att ha ett ämnesövergripande innehåll. Genom att använda naturen och dess innehåll utvecklar barn/elever en förståelse om det levande. Exempelvis att följa trädets livscykel från vad som händer på hösten, genom vintern, vår och sommar, vilket Elfström et al (2008) skriver ”att låta barnen uppmärksamma förändringar, olikheter och detaljer” (s 106) ger en mer utvecklad och konkret förståelse. Genom att arbeta med naturen och låta barn/elever utforska, laborera och inspireras av den, kan jag som lärare kopplas detta till många av styrdokumentens mål både inom Lpö98 och Lpo94.
Skogen har många möjligheter att utveckla förskolebarn, som skolbarn (elever) men inte minst lärare och pedagoger. Att ta vara på den natur vi har kan leda till ett nytt lärande som man inte får i klassrummet eller inne på förskolan. I naturen får barn, som vuxen använda alla sina sinnen samt kroppen och naturen ger även möjlighet att ha ett ämnesövergripande innehåll. Genom att använda naturen och dess innehåll utvecklar barn/elever en förståelse om det levande. Exempelvis att följa trädets livscykel från vad som händer på hösten, genom vintern, vår och sommar, vilket Elfström et al (2008) skriver ”att låta barnen uppmärksamma förändringar, olikheter och detaljer” (s 106) ger en mer utvecklad och konkret förståelse. Genom att arbeta med naturen och låta barn/elever utforska, laborera och inspireras av den, kan jag som lärare kopplas detta till många av styrdokumentens mål både inom Lpö98 och Lpo94.
Naturen är ett könsneutralt område, jämförande med förskolan och skolan, där bilar, dockor och andra intresseområden delar in barnen. I skogen är en pinne en pinne och kan vara precis vad barnet själv vill att den skall vara, det är bara fantasin som sätter gränser. Naturen ger även barnen/elever en bättre koncentration och en djupare kunskap om olika änmen.
Det har varit både roligt och inspirerande övningar att ta med sig ut i arbetslivet, det har även var ett bra tillfälle att träna samspel i grupp. Vi skulle nog ha kunnat hålla på hela dagen lång.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Stockholm. Liber
//Wictoria
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet har verkligen varit roligt men också betydelsefullt att vara ute och få syn på undervisning som sker på annat sätt än från skolbänken. Det handlar inte endast om att vara ute, anser jag utan att faktiskt göra något med kroppen. Kunskapen sitter då i hela kroppen på något vis. Learning by doing helt enkel! =)
SvaraRadera