Aspö
Idag var vi på Aspö gård och hade utomhusmatematik, vilket var en mycket givande dag! Vi fick många bra idéer på aktiviteter vi kan göra med barnen när vi själva börjar arbeta, men även ett tillfälle att vara med klasskamrater i en annan miljö än den vanliga skolmiljön. Under den halvdag vi var där var det tydligt hur alla blev mer öppna och glada och engagerade, det soliga vädret gjorde säkert sitt till, men precis som Manne Ryttman sade så öppnar skogen upp på ett annat sätt. Dels det som Wictoria skrev om i tidigare blogginlägg, att skogen eller att vara utomhus tar bort det könstraditionella som finns på förskolan där dockvrån oftast används mer av flickor och bilarna mer av killarna, i skogen finns inga saker som är mer ”flickiga” eller ”pojkiga”. Vidare menade Ryttman att aktiviteter i skogen ofta öppnar upp för nya konstellationer av barn som leker tillsammans. Jag tror även att de yttre attribut barn (människor) använder för att visa sin identitet, såsom exempelvis vilka kläder man brukar ha försvinner i skogen där alla ser mer likadana ut, vilket kan vara en stor fördel särskilt för äldre barn.
Jag tror precis som Ryttman framhöll att aktiviteter utomhus passar bra för de elever som har svårt för att sitta still under den traditionella klassrumsundervisningen, men alla elever tror jag blir vinnare av utomhusundervisning, man blir piggare, man har mer frihet och utrymme, man lär sig att uppskatta naturen och lär sig vad den har att erbjuda samt att man lär sig att se sin egen del i kretsloppet, vilket betydelse har det jag gör? Jag är själv uppvuxen på landet och båda mina föräldrar var väldigt naturintresserade. Eftersom vi hade hund var vi ofta ute på promenad tillsammans och jag minns hur pappa pekade ut olika blommor, träd, fåglar osv. Varje vår gick jag och min syster varje dag till de ställen där de första tussilagona, snödropparna eller vitsipporna växte och det var en speciell känsla den dagen man såg den första blomman. Jag är helt övertygad om att mina föräldrar gett mig det naturintresse jag har idag och att jag fortfarande går ut och letar efter den första vårblomman, tillsammans med mina barn som jag hoppas kommer att ge det till sina barn sedan. För de barn som inte får de upplevelserna hemma anser jag att det är viktigt att de får det på förskolan och skolan. Hur ska deras naturintresse annars kunna födas?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker precis som du att det finns många fördelar och möjligheter med att använda skogen och vår natur som undervisningsmiljö och jag tog tacksamt emot alla tips och idéer som vi fick av Ryttman. :) De elever som jag följt under läsåret har vid ett par tillfällen i veckan varit i skogen och utfört diverse aktiviteter vilket varit uppskattat. De har emellertid även provat att vända på kakan och "flytta in skogen i klassrummet" istället för att "flytta ut klassrummet i skogen". De har nämligen kvistar från olika träd i en vas inne i klassrummet som eleverna följer med spänning. Vid jämna mellanrum målar de av kvistarna och jämför med tidigare teckningar för att se vad som hänt. Här kommer även det etiska perspektivet in vilket jag dock inte vet om de diskuterat. Jag tänker då på att man inte får ta kvistar från träd hur som helst.
SvaraRadera//Ellen