onsdag 21 april 2010

Teknik
På mina barns förskola har pedagogerna infört mer tekniska hjälpmedel under den sista tiden. För några veckor sedan fick barnen en dator som endast är till för dem och de har även satt upp en digital fotoram i hallen, vilket jag som förälder upplever är väldigt roligt och inspirerande eftersom man då får se sitt barn i olika situationer under dagen. På min yngsta dotters avdelning har de även övergått från månadsbrev till veckobrev, som man dessutom får via maieln istället för ett pappersark som tidigare. Positivt med det är att de bifogar foton på mitt barn samt att man blir uppdaterad oftare. Min upplevelse är att mindre barn inte berättar så utförligt vad de har gjort på dagen på förskolan, men nu kan jag istället läsa vad de har gjort under veckan och sedan diskutera det med min dotter. När vi sitter gemensamt vid datorn och hon ser bilderna kommer hennes tankar kring aktiviteten tillbaka och hon börjar att berätta spontant, vilket inte varit fallet tidigare, har jag frågat vad hon har gjort under dagen har jag endast fått ett kort "lekt" till svar, möjligen att hon har berättat med vem. Alltså upplever jag ur ett föräldraperspektiv endast fördelar med detta.

2 kommentarer:

  1. Det var en mycket bra ide att få veckobrev genom mailen, vilket jag ska lämna som förslag på mitt barns skola att de kan prova på. Jag håller med Malin, att kunna sitta hemma och prata om aktiviteterna tillsammans med barnen leder till att de får sätta egna ord på sina tankar kring dagarna, vilket är en positivt för barnen att få göra. Jag har också sett digitala fotoramar ute i verksamheten, vilket är positivt som förälder att få ta del av bilderna på ett tydligt och konkret sätt. Ramarna är ett bra tekniskt hjälpmedel på förskolorna eftersom pedgogoerna dokumenterar verksamheten mycket genom att använda sig av foton.

    SvaraRadera
  2. De digitala fotoranarna har jag också sett ute i verksammheten och detta är mycket uppskattat utav både barn och föräldrar. De veckobrev som du, Malin, berättar om är däremot något nytt iallafall när de riktar sig så individuellt till varje barn. Det måste vara mycket positivt att kunna diskutera händelserna i efterhand och för barnen att själva återspegla vad de gjort och lärt. Detta blir ett sätt att sätta ord på sitt lärande som ytterligare befäster deras kunskap.

    SvaraRadera